Alla hjärtans dag

… måhända vara ett kommersiellt jippo på sina håll.
Men det värmer ändå att få kort på posten.

Roligt var det också då jag förra veckan besökte Lappträsk.
Mer om det kan du läsa här, och ännu mer i papperstidningen Nya Östis torsdagen den 15 februari. Kajtsu hade födelsedag och av mig fick han i god tid en gåva också med tanke på Alla hjärtans dag 🙂

Jag har hunnit vara på barnkonsert i morse och det var hur roligt som helst. Samtidigt som jag gör mina jobb passar jag på att ta andra foton som kan användas i annat sammanhang, till exempel på bloggen – då slår jag så att säga två flugor i en smäll under den här månaden då jag av olika anledningar haft mycket att stå i med.

Visade jag utsikten…

i inlägget i går, ska jag väl visa insidan av rådhuset också.
Den gamla sessionssalen, jag tror den kallas så. Här höll stadsstyrelsen och kanske även fullmäktige möten förr. Nu hålls olika andra festliga tillfällen här, sådana som nyårsmottagning och prisutdelningar.

Men jag minns också tiden då rådstuvurätten fanns i rådhuset. Jag jobbade själv som vikarierande stämningsman en sommar – rätt ofattbart egentligen…
Och ännu tidigare fanns det arrestutrymmen i källaren och polisen jobbade i byggnaden. Några av mina barndomsvänner bodde här, så bostad har också funnits i det som i dag är vårt rådhus.

Här samlas också lucia med följe innan de går ut på rådhusbalkongen för kröning den 13 december varje år.
När bilderna togs var det prisutdelning för en konstklass som hade vunnit en julfönstertävling.

Crazy Europe

… står det på pussellådan, och visst kan man hålla med många gånger.
Helst ser jag att Europa är galet på ett positivt sätt, såsom här på pusslet. Men dessvärre är ju nog människan och systemet hon skapar galna på ett negativt sätt också.

Just så, här syns dammet från pusselbitarnas baksida synnerligen väl 😀

Roligt pussel som kan se lätt ut så här i närbild, men ack så många små bitar som ser likadana ut med gräs och träd, vattendrag, hav och sjöar och annat klurigt. Ibland kan man se vissa detaljer bra på en bit, ibland är det inte lika lätt.

Lite smått och gott

… som jag behöver hittade jag på shoppingrundan i hemstaden i dag. Det var fastlagsjippo på Alexandersgatan och jag var där för att ta ett foto och skriva en kort text till Nya Östis.

Liten väska för glasögonen och glasburkar som är vackrare att förvara saker i istället för i papp- och pappersförpackningar i köksskåpen.

Jag har ofta svårt att hålla reda på mer än en väska. Då jag har två stycken och dessutom telefon, kamera och glasögon att hålla reda på slutar det med att jag blir helt vimmelkantig 😀

Den lilla väskan som jag kan låta hänga runt nacken är praktisk med tanke på glasögonen, som jag behöver endast då jag ska läsa texter eller kolla priser på varor.

Dessutom köpte jag ett doftljus och så hittade jag äntligen en skräpkorg i metall till toaletten. En sådan där som man öppnar genom att trycka på en liten pedal med foten.

Tror att det blivit en pusselboom

Hörde ryktesvägen att lokala bokhandeln sålt många pussel!
Och att folk plockar fram pussel ur sina gömmor, och efter att ha pusslat klar byter pussel med varandra.
Härligt – tydligen en boom på gång 😀

Kanske jag har bidragit till den, kanske inte.
Men för mig personligen är det en fantastisk avkoppling att lägga pussel. Jag kan släppa tankarna på arbetsrelaterade uppgifter. För en stund försvinna in i de små bitarnas förunderliga och härliga värld 🙂

Och fråga mig varför Finland och Sverige inte är med på pusslet Europakartan?
Att Norge inte är det förstår jag, då landet inte är med i EU. Kanske därför Swe och Fin föll bort, för att Norge ligger i höjd med oss och pusselmakarna som lagt in EU-flaggan skulle ha blivit tvungna att på nåt sätt ”radera” Norge 🙂

Firade nya layouten

Jag köpte en flaska mousserat och vi skålade med innehållet i den, även FÖR innehållet i tidningen. På grund av resor och förkylningar var vi bara fem personer på mötet i dag, ibland är vi tolv. Jag visste om det, annars hade jag köpt två flaskor.

Jag var ensam i mötesutrymmet när jag tog fotot. Jag hade kunnat vänta på de andra och bett någon hålla upp den förnyade tidningen.

Här ser man kanske inte så mycket av förnyelserna. Men den viktigaste förändringen har skett i typografin, och att vi fått det som kallas indrag, och som gör delningen mellan olika stycken klarare.

Nya vinjetter har vi också fått, här syns en av dem i Fakta-rutan.
Orterna i början av artiklarna har också lyfts fram, vi har en del nya ingresser osv. Riktigt kul att få vara med och ro det här projektet i land!

En vanlig dag på jobbet

… brukar min bloggvän Tomtan ibland skriva om.
Blev alltså inspirerad till rubriken av henne.

Ändå ser inte precis alla mina arbetsdagar ut såhär. Alltså att jag blir bjuden på tårta direkt på morgonen 🙂

Gratulationskaka för eleverna i en konstklubb.

Och inte var kakan bakad för mig heller, men jag fick ta en bit. Den satt bra direkt efter frukosten 😀

Det var eleverna i en konstklubb som hade vunnit första pris i en tävling och mer om det finns att läsa i Nya Östis nästa vecka!

Vi har förnyat layouten!

Det har varit ett ganska stort jobb att förnya layouten. Sidmallarna fanns sedan en tid tillbaka och dem har Aras Jarjis gjort, en grafiker som jobbat på många olika tidningar.
Allt det tekniska med typografimallar och annat som ska funka i layoutprogrammet InDesign står jag inte heller bakom. Men jag har varit spindeln i nätet på andra sätt.

Det här är bara en så kallad ”dummy” men vår första sida i tidningen har den här mallen i dag.

Nya vinjetter i nya färger, indrag i texterna – allt bidrar förhoppningsvis till en fräschare look och att tidningen är mer lättläst.

Man ska ju inte ändra för mycket, läsarna ska känna igen sin tidning. Men varje tidning med självaktning ska ju nog också se till att utveckling sker kontinuerligt. Vi har vissa skyldigheter mot våra prenumeranter.

Tack till alla som stöttat mig och redaktionen i det här jobbet ❤

Lätt snö fortsätter dala ner

… och de här bilderna tog jag då jag kom från en intervju på ett café i dag.

En innergård mitt i stan. Här brukar det vara marknad under Lovisa Historiska Hus. I den röda byggnaden fanns förr en populär stor loppis men den är stängd nu.
En del av Alexandersgatan.

Det har varit extra mycket jobb just nu och i morgon ska jag presentera mitt senaste projekt, som förstås gjorts i samarbete med andra på redaktionen och även med utomstående grafiker.