… alltså evenemanget Lovisa Historiska Hus som firades här 27–28 augusti. Så jag sätter nu ut en blandat kompott.






Har ännu foton kvar från några hus, som jag senare visar separat.
… alltså evenemanget Lovisa Historiska Hus som firades här 27–28 augusti. Så jag sätter nu ut en blandat kompott.






Har ännu foton kvar från några hus, som jag senare visar separat.





LHH pågår ännu i dag. Husen, som det är inträde till, har öppet klockan 10–17. Marknader och andra begivenheter pågår ungefär samma tid, men i dag kan somliga börja plocka ihop lite tidigare.

Lovisa hade ännu i min ungdom, innan kärnkraftverket började byggas, svenskspråkig majoritet och därför står det svenska namnet först. På den tiden fanns gatunamnen på svenska också högst uppe på en skylt, och det finskspråkiga under. I dag är det tvärtom. Det var arbetsdrygt och troligen även kostsamt på den tiden som namnen på skyltarna skulle ändras.
… vill jag spara i mitt minne. Som igår. Då vi med min syster hämtade bär som hon hade beställt från Reko-ringen. Ni vet, lokala producenter som åker runt i nejden och säljer lokalt odlat.


De här byggnaderna finns invid torget, mittemot vårt rådhus. Den närmast kameran kallas Forum, sedan finns där en bank i en liten ”glasbur” och längst borta ligger det som förr var Posthuset. Där finns bostäder, en reklambyrå och tandläkarmottagning nuförtiden.

I dag har jag inget inprickat i kalendern. Skönt!
Jag brukar göra undan sådant jobb för tidningen som känns roligt att göra men sätter inte mer än en timme eller en och en halv på det. Att resten av dagen är ett oskrivet blad känns skönt!
… har jag länge tänkt föreviga, men det har inte blivit av. Nu gick jag förbi i dag, men ledde cykeln samtidigt, så vinkeln blev inte bästa tänkbara. Fick med en del av rådhuset också, det som på många orter kallas stadshus. Nymålat är det, befriat från ställningar och skyddsplast.

Angående min statistik här på bloggen har det kommit några toppar med tusentals besök från Schweiz. Statistiken blir såtillvida snedvriden, för jag kan ju inte annat tro än att det är en robot som på något sätt gör besök. Ska kanske ladda ner Statcounter för att få mer detaljerad info, fick tips kring det av bloggvännen Antonia.
Lite fundersam är jag åter i dag. Känslorna går i vågor. Jag har mycket att vara tacksam för och jag försöker ha fokus på det. Men ensamheten tär ibland. Jag har många vänner och ett givande jobb. Men som ni vet, jag saknar pusselbiten, själsfränden 💕

Köpte Mårbackapelargon till mig själv, en sådan som syns här i förgrunden. Man kan inte ha för många pelargoner!
+18 grader, mestadels sol, härligt sommarväder. Jag tycker om då det blåser 🙂
Sången kanske heter ”Sköna maj välkommen…” eller nåt sånt, men jag välkomnar särskilt nu i dag första maj!
Det var halvmulet och omväxlande väder när jag gick till torget för att lyssna bland annat på kören Fridolinarnas sång klockan 12. Men då som solen var framme värmde dess strålar underbart. Några små droppar regn föll över publikens huvuden, en del av prydda av studentmössor, andra av andra mössor eller inga mössor alls 😀

Jag har alltid lite förundrat mig över att publiken håller så långt avstånd. I pandemitider var det ju annat, men avstånd till varandra har de ju ändå inte så det är inte orsaken här. Kanske kören hade kunnat förflytta sig tjugo meter närmare publiken, då hade sången hörts bättre för alla.
Men den hördes tillräckligt bra och stämmorna lät fina på alla sätt. Och huvudsaken såsom tidigare sagt: att traditioner lever vidare och att folk åter vågar komma samman ❤
På Nya Östis Facebook-sida finns ett videoklipp av körens framträdande.

Marknaden går under namnet Aprilmarknad, men den arrangerades i dag den 29 mars. Lite kylslaget väder, men mestadels sol och det är ju huvudsaken att det inte kommer snöblandat regn i nacken på de tappra försäljarna.



Jag anade att det hade kommit mycket snö igen, men visste inte att många gator i centrum inte var plogade då jag gick ut runt 13-tiden. Det kommer sådana mängder snö att de som ska röja inte hinner med. De måste ju sova ibland också, ha sina lagstadgade pauser. Och viktigast är det att hålla de största ”farlederna” öppna.





Inte helt plogat här men här har ändå rätt många andra gått före mig så det gick att ta sig fram. Men jag tänkte på dem som har rollatorer eller som rör sig i rullstol. Går knappast utan hjälp att vara i farten i dag.



Snöfallet har nu vid 14.50-tiden blivit allt ymnigare, så jag tror att vi snöar in nu – totalt.


Tog mig en snabb runda runt kvarteren för några dagar sedan för att få frisk luft och orka jobba vidare. Då fick jag syn på denna skylt på torget och texten behöver inte ens översättas. Dessutom syns här stadens ståtliga julgran.

Det är bloggvännen BP som håller i trådarna för denna trevliga söndagsutmaning. Hos henne hittar du länkar till andra bloggare som visar skyltar.