I tur står bokstaven E

Vaknade till regn och rusk och bara +14 grader. Inomhus mörkt som i en säck, så jag tände ett par levande ljus.

Regnet förväntas upphöra till 17-tiden så då kanske vi kan grilla som planerat. Annars måste det bli en annan dag.

Frissa igår, och ett av de där många försöken att ta en bra bild av sig själv. Det blev väl så där… men numera är jag inte sträng mot mig själv. Jag duger som jag är 🙂

Igår var det fint väder, lite moln då och då, sedan åter sol och lagom varmt. Så det blev en cykeltur till Stenparken och till Rosenstranden.

Hos Klimakteriehäxan är det i dag bokstaven E som gäller. Hon skriver så här: ”Vi kan aldrig få för många trevliga företeelser i vår vardag, små eller stora, eller hur? Visst vill vi fortsätta att plussa på med fler?! Det är det ABC+ går ut på. Tre exempel per bokstav, en ny varje onsdag, vi har hunnit fram till E+!

Det första ordet som jag tycker är viktigt att både kunna känna och förmedla är EMPATI.

Sedan gillar jag ENERGI, då den är positiv.

EFTERRÄTT finns det alltid plats för i magen 🙂

Jag brukar lista de tio ord jag kommer på först av allt och sedan välja ut de tre bästa.
De övriga orden jag kom på var:
Envis (bra att vara ibland, på rätt sätt)
Elegant
Elektrolyter (jag dricker ibland som brustabletter då det är mycket varmt ute)
Evighet (den känns tröstande, men att vänta på nåt trevligt i en evighet är ju inte lika kul)
Elektricitet (behövs till mycket)
Erfarenhet
Exklusiv

Sommarens första stenfynd

Men inte ska ni tro att det var jag som fick syn på stenen. Nej, det var min mamma, snart 92 år gammal, som med sin käpp pekade på stenen och frågade ”är det där sådana där som du brukar måla”.

Jag hade bara gått förbi, med blicken framåt. Men mamma kollade var hon satte fötterna, och där intill en stor blomkruka utanför lokala banken låg stenen. Syrran sa att hon trodde det var någon som slängt ifrån sig en kapsyl, alltså en plastkork.

Så där ser man, vem är mer skärpt än nån annan? Jo, mamma.

En person som alltid säger att hon inte är teknikens underbarn är min vän Bettan. Hon brukar till exempel be om hjälp då det gäller att posta bilder på Facebook. Nyligen när vi träffades fick hon ändå titeln ”Tekniska Bettan” för jag har alltid tänkt att varför har ingen kommit på att det behövs en spegel i mobiltelefonen. Så att jag kan kolla luggen eller att mascara inte runnit ner på kinden.

”Ja, men du kan ju använda telefonens selfie-funktion, så gör jag”, säger Bettan.

Heureka! Ja, inte kan jag komma på allt ensam 😀

Tvålen på bilden till höger köpte jag från LSOY Kotis strandbod och det stora klistermärket likaså. Märket visar en bild av deras affär i centrum. Tvålen doftar helt gudomligt och kostade bara 5,90 euro. Doften dröjer länge kvar på händerna ❤

Några bilder till från strandbodarnas små affärer. Det regnade i lördags och så har det också gjort i dag. Men söndag och måndag hade vi härligt sommarväder.

Understöd de lokala företagen. Jag gör det så gott jag kan, och just nu kan vi också samla kvitton och visa vad vi köpt lokalt och senare få en rosa hink med texten Ihana Lovisa – Underbara Lovisa som belöning 😉💕

Sjunde dagen i juni

Av de 100 sommardagarna återstår denna och 93 till. Det känns nyttigt, i alla fall stundvis, att tänka så. Reflektera över varje dag vi får. Njuta av solen som nu tittar fram efter en regnig dag. Himlen är blå, och jag har längtat så efter detta då vi hade två extremt kalla månader i början av året.

Det är Skyltsöndag med Christian i dag och Åke vill att vi ska visa foton från veckan som gick.

Glass härifrån, står det på skylten. Eller ”glass finns här” och Syö mut är lite talspråk men betyder ”ät mig”.

Evenemanget First Friday firade ett år i fredags och här i gränden mellan Alexandersgatan och Drottninggatan fick den som så ville måla stenar. Ifjol formades en orm av stenar, och nu blev den åter längre.

På kvällen firades ett års-dagen av företagare och andra som varit aktiva inom First Friday på Societetshuset i Lovisa.

Vet inte om det här ser så läckert ut som det var. Kakor med bär, mousse och choklad som bara smalt i munnen, serverades som efterrätt på festen.

Skeppsbro-området. Ganska mycket folk i rörelse igår då där arrangerades FunRun-båttävlingarna. Lite regn skrämde säkert bort vissa besökare, men det var varmt och ingen hemsk blåst.

Den här gången åt jag fish & chips med remoulladsås och Bettan åt ugnspotatis med skagenröra.

Glad måndag! 18-05-2026

Kan det gladare och vackrare bli, än en park i Lovisa i försommargrönska? Den här heter Schillmarksparken.

Och blir man inte glad för att det är mestadels soligt och kring +20 i skuggan, så då blir man kanske inte glad för nåt?
Förutsatt att man gillar försommarväder, förstås.

Glad för att jag hade ett jobb i dag som förde mig ner till Skeppsbron och Lovisaviken.

Glad för att jag fick massage, för jag har en överansträngd muskel i vänster arm och ont i höger knä och även ont i ryggen. Inget att vara glad åt, men glad för både massage och healing ❤

Glad för att paprikaplantorna växer och växer, nu är de uppåt 20 cm höga och borde få komma ut i växthuset.

Måste se till att jag har skydd för dem om det blir frostnätter annars förbyts odlarglädjen i sorg om plantorna dör i ett nafs.

Glad hoppas jag också vara efter kvällens hockeymatch, USA-Finland. Det är bara grundseriens matcher tillsvidare, så en förlust sätter inte smolk i bägaren, men här vajar nog finska flaggan under några timmar.

GLAD måndag till er alla ❤ !

Liten runda på stan

… och då jag har så många foton på lager blir det två inlägg i dag.
På Alexandersgatan hade några affärer ett litet jippo idag med specialpriser och där var även Teiras Hereford på plats för att sälja Smash Burgers. Nu blev det inget foto av grillmästarna och maten, men lite annat istället.

Doften av mat lockar ofta mänskor, och bara det att se att det ute på trottoaren finns något litet extra får mänskor att stanna upp. Både för att äta och för att prata med bekanta och sedan kanske sticka sig in i någon av de små affärerna för att köpa nåt.

För min del lockade doften av favoritblommorna liljekonvaljer mest, så mitt inköp i dag blev ett doftljus.

Jag vill köpa från våra lokala affärer, oftast då något sådant som jag verkligen kommer att använda.

Ibland är dofterna från ljus rätt starka, men då blåser jag ut det efter en stund och jag har ljusen länge. Använder även om somrarna.

Ljuset köpte jag i affären Herttanen (bilden). Herttanen har också nätbutik, såsom Mias och Cerisas affärer som finns på samma gata.

Från Café Favorit köpte jag, surprise, surprise – en Pavlovabakelse 🙂

Och snart blir det dags för Ungern-Finland i hockey-VM. Ungern borde ju vara ett blåbär… lätt att plocka. Men man ska aldrig underskatta underdogs…

Tredje dagen i underbara maj!

Nacka-Åke vill att vi ska visa foton från veckan som gick. Max fem, men ibland kan det bli färre och ibland även fler, vilket vi som bloggare förstås bestämmer själva. Eftersom jag kombinerar det här med Skyltsöndag som förvaltas av Christian kan det nån gång bli många foton.

Ballongerna fanns i Servicehuset Esplanads fönster på första maj då AV-kören och Fridolinarna sjöng in våren där. Jag var på jobb då och det är min cykel som syns där utanför 🙂

Dagen innan cyklade jag över den vackra åsen som vi har i Lovisa. Jag var då på väg till väninnan Marina för att fira valborgsmässoafton.

Igår vågade jag plantera ut kruk-tomatplantan och den andra tomatplantan i växthuset. Måste ändå hålla koll på nattens temperaturer. Kanske skaffa något slag av skyddande duk, för det kommer ju ännu nätter med minusgrader. Någon som har tips om vad som skyddar bäst?

En mycket trevlig överraskning med posten. En fin penna av Nacka-Åke och en trisslott. Jag vann inget på den, men hade jag gjort det tror jag att någon i Sverige hade behövt lösa ut vinsten. Tusen tack för spänningen i alla fall!

Här gällde det att vara snabb vid fönstret då en av veckans sopbilar kom till vår gård. Jag tycker att den här har en fyndig text på sidan och ett stort plus för att den är på svenska 🙂

En bonusbild från förra veckans träff med kolleger på restaurang Fylla. Namnet som både roar och upprör människor 🙂
Det är ju verkligen inget dåligt namn då det genom tiderna väckte stor diskussion, och fortfarande gör det. All uppmärksamhet är ju bra, gratis PR.

Mera Sköna maj, nu på Åkes tåg

Det här fotot är jag mycket nöjd med. Det var underbart väder igår och jag cyklade hem från träffen med Marina på Skeppsbron. I bakgrunden Strandparken och museibåten Onni.

Innan vi tog våra glas på Café Saltbodan hade vi lyssnat på AV-kören och Fridolinarna som sjöng in första maj på servicehuset Esplanad.

Hembakade kanelbullar och toscakaka till kaffet satt som pricken på i:et. Hembryggd mjöd fanns också, men jag dricker inte mjöd. De som drack verkade ändå gilla den 🙂

Temat för Åkes Hoppa på tåget är Sköna maj. Och visst är maj en härlig månad. Lite trädgårdsarbete kanske det blir i dag och sedan en cykeltur.

Nu har jag åter ganska många foton på lager, så jag kanske skriver ett inlägg till senare i dag.

Önskar er alla ett soligt och underbart veckoslut.

Underbara Plagen firar 100 år

En sådan här magnet borde jag köpa så att jag kan lotta ut den här via bloggen i sommar!

Ja, det är så att vår underbara badstrand firar 100 år i år. Mer om den och festligheterna kan du läsa dels i en kommande Nya Östis, dels även HÄR på stadens webbplats.

Det roliga är, när jag ser ett av stadens foton på sajten, att jag själv tog en nästan likadan igår då jag var på pressvisningen 🙂
Baddräkter från 1960- och 1970-talet.

Själv har jag ju minnen från åren 1999–2014 då jag tillsammans med ex-maken drev Plagens kiosk. Eller egentligen var det han som i huvudsak drev verksamheten eftersom jag hade heltidsjobb på olika redaktioner. Men sommartid åkte jag så gott som varje dag direkt efter jobbet ner till kiosken, och tillbringade många veckoslut där.

Det var underbara tider då vi lärde oss känna nya människor varje år, fick hjälpa turister som hade frågor och informera om allt det vi kände till om Lovisa.

Teamet bakom utställningen, och alla de som lånat rekvisita och gamla foton, har gjort ett jättejobb. Överlag brukar stadsmuseets utställningar hålla hög klass och locka många besökare. Den här utställningen blir knappast ett undantag. Den pågår till den 7 mars nästa år.

Det finns massor av människor som har minnen från den här stranden, och som säkert inte vill missa utställningen.

En enkel kopia av en badhytt har ställts upp och där snurrar en video med både levande bilder och stillbilder, svartvita bilder och färgbilder, från tider som gått. Helt underbart!

Badhytterna har för övrigt renoverats och de står nu där på stranden nymålade, med fönster återställda i ursprungligt skick, och med stödpelare av granit.

Tacksam för så mycket

Igår var det vårmarknad i Lovisa. Jag hoppas att den här traditionen ALDRIG dör ut. Marknader arrangeras några gånger om året, nästa gång före midsommar, men också på hösten, inför julen, i februari osv.

Om vi inte köper nånting. Om vi bara går omkring och tittar. Då lever marknaderna inte länge.

Men utbudet kan också förändras, och har förändrats, enligt kundernas behov.

Själv köpte jag en klänning i linne och några vykort. Inte så mycket mer än det, men klänningen kostade 69 euro så den var inte något slags slit-och-släng. Jag vill köpa sådant jag använder, sådant jag behöver, sådant jag njuter av. Vare sig det är godis, blommor, en kringla eller något plagg.

Visar bild på klänningen senare 🙂

Den mest underbara tiden är just nu. Med våren och sommaren framför oss. Inte så mycket grönska än. Kalla nätter, men soliga dagar. Det gör inget fastän det går långsamt. Tvärtom är det underbart att hinna med!

Selfie från trädgården igår och en spaljé jag köpt från Lidl. Egentligen borde jag hitta en plats där den syns bättre… blir den bakom tomaterna i växthuset är det inte många som ser den efter midsommaren 😀

Just nu. Tacksam för så mycket.
Men om morgondagen vet vi inget.

Pust och stånk, men det var det värt

Att leda upp cykeln för den här backen på Östra Åsvägen gick inte precis fort, men vem har bråttom? I sakta mak tog jag mig upp. Njöt av solens strålar, fåglarnas kvitter, den grönska som kunde skönjas här och där, tussilagon och sedan slutligen utsikten över Lovisaviken.

Nu då det inte finns några löv på träden än ser man långt och mycket.

Att besöka Åsentrapporna är en tradition. Kunde bli oftare än ett par gånger om året, men nu har jag varit här igen.

Ett träd som inte klarat snöns tyngd i vinter, eller som fallit i någon storm? Här finns massor av stora stenbumlingar och jag tycker att såväl döda som levande träd, och framför allt mossa på stenar, är vackert.

Jag blev kvar med några bilder som går ut senare, kanske i söndagens bildkavalkad från veckan som gick.