







Fördelen är att kunna röra sig till fots.
Och idag blev jag faktiskt euforisk. För första gången på kanske tjugo år sprang jag 40 + 20 steg. Under många år och många nätter har jag bara drömt om det. Tänk att kunna jogga lite, springa några steg… Nu testade jag det, och lyckades 💪❤🙏 Jag har ju gått raskt nu några gånger, och i dag fick jag inte ont i ryggen heller. Så jag tänkte att okay, jag kan väl försöka springa lite också…
Nånstans ska det väl få sin början. Det ofattbara, om jag kommer att jogga lite som 60-åring längs med vintern och våren.





Molnen mellan de två byggnaderna såg mer dramatiska ut än på bilden, med solen bakom sig.
Nu blir det lugn hemmakväll med levande ljus, pussel, dagbok, tidningar och kanske teve, om där kommer nåt sevärt. Tänker undvika tråkiga nyheter i den mån det går.

Från åsen gick vi längs Kretsgången, förbi campingen och badstranden tillbaka upp till åsen.


Ja, mina blogginlägg handlar nu mest om promenaderna. Utöver dem jobbar jag ju mest hela tiden. I dag har det blivit många mejl som har med nya försäljningschefens jobb att göra och imorgon ska vi ut på en runda för att fixa allt möjligt praktiskt som hör till hans arbetsbild.
Om mitt liv verkar enahanda så är det inte det nu när promenaderna kommit in i bilden. I dag hann jag prata allt möjligt viktigt och roligt med A-B, så visst är det roligt med promenadsällskap ibland. Och ni som läser min blogg får se varierande vyer från Lovisa.


Bild två och tre är tagna ungefär från samma plats på Mariegatan.

Efter sexton dagar har jag fått bättre flås. Jag kan gå raskare och jag får inte alltid ont i ryggen. Men helt utan smärta går det ännu inte. Då stannar jag och tänjer. Så om ni ser nån gumma som lutar sig framåt och sträcker händerna mot marken med baken i vädret har hon inte tappat nåt 😂
Det första som jag gör då jag kommer hem igen är att skriva in mina steg på hälsostegen.fi och sedan skriver jag blogginlägget. 2883 steg blev det i dag.

Vi har många härliga parker i Lovisa och den här lilla är en av dem. Mest ett litet grönområde. Här finns inga bänkar eller grusgångar, däremot ett konstverk som syns i bakgrunden.
Länkar till flera bloggare som är med i utmaningen Skyltsöndag hittar du HÄR, hos bloggvännen BP!

För att få dagens alla steg kombinerade jag dem med ärenden på stan och fick ihop 2941. Ingen toppnotering men målet för dagen nått med råge 🙂 Imorgon i mån av möjlighet lite fler steg igen.
Att få tid för promenaderna har varit, precis som jag gissade, en utmaning ibland. Turerna måste ritas in i kalendern och hittills har det lyckats, tack vare att jag inte satte upp ett överambitiöst mål. Jag tycker att jag inte längre lika fort får ont i ryggen (inte efter 300 meter i alla fall), och får jag ont sätter jag mig ner på en sten eller en bänk 20 sekunder, eller stretchar och tänjer så att lutar mig framåt och nuddar med händerna i marken.


En glad måndag hoppas jag även annars att det blir. Bilden tog jag tidigare under veckan, i samband med en solig promenad. Och de dagliga promenaderna gör mig numera glad!

Nu har jag en längre tid haft ganska lite problem med magen/tarmen, och jag tänkte att promenaderna också har hjälpt och kommer att hjälpa. Men i dag hade jag en dålig dag på denna front. Inte under promenaden, men innan. Fick ändå tidtabellen att hålla.
Så det är bara att acceptera. Alla dagar är inte bra-mage-dagar eller soliga-promenad-dagar. Men promenaderna vill jag inte vara utan. De ger mig frisk luft och naturupplevelser och kanske också starkare muskulatur på sikt.





Snart ska jag göra en affärsrunda, senare gå min promenad och ikväll blir det modeshow på Societetshuset.