Här ser det ju inte så väldans vackert eller välkomnande ut. Gamla busstationen, här lastades varor in och ut. Sedan snart ett par år tillbaka får vi våra coronavaccin här, antingen på bokad tid eller ibland på walk-in. Jag fick mitt fjärde i dag, Moderna, halv dos.Men sedan gott folk. Det här var väntrum på busstationen även då den var en busstation. Här såldes dessutom biljetter. Visst är det nostalgiskt. Som taget ur någon finsk film på 1960-talet.
Här sitter vi nu och väntar de 10–15 minuter som vi förväntas vänta efter att vi fått vaccinet, för att vara säkra på att vi inte får en snabb allergisk reaktion eller andra problem.
Stolarna har inte alltid hört till interiören, de finns här nu för att det är coronavaccinationsplatsens väntrum. Men här fanns en blomkiosk då jag var barn. Jag är nu i den åldern att jag ofta drömmer om, eller önskar, att en del av det som fanns förr skulle komma tillbaka.Och genom den här dörren gick jag ut då jag hade suttit mina tio minuter efter vaccineringen.
Jag hade en febertopp i natt. Stressrelaterat, har jag nu lärt mig. Febern försvinner till morgonen. Det blev lite för mycket igår då min tidtabell sprack när mamma behövde akut hjälp. Hoppas nu slippa biverkningar av vaccinet. Att vakna ensam mitt i natten och känna sig dålig är jobbigt. Det hjälper ju alltid att ha någon att prata med men steget till att ringa någon mitt i natten känns långt.
Här har jag sysslat med lite grävande journalistik 😂
Det är inte svårt att göra det, för här i Lovisa grävs det minsann. Mest sommartid men också om vintrarna. Här ser vi en del av Östra Tullgatan som grävts upp då nya vatten- och avloppsrör ska läggas ner. För ett par månader sedan stannade jobbet upp för ett tag då fornlämningar hittades. Innan det här jobbet började lades nya rör på Mariegatan. Det går nog inte en sommar, eller ett år överhuvudtaget, att det inte skulle finnas någon grop eller något stopp i trafiken i denna stad. Antagligen är det inget sällsynt fenomen, det är troligen lika överallt. Vägarbeten tar aldrig slut.
Har ju själv inte lång väg från mitt hem i centrum av Lovisa till havet, kanske en halv kilometer fågelvägen mätt. Men jag har inte ett hus eller en stuga vid stranden. Däremot har jag vänner som bor nära havet och den här utsikten med eftermiddags- och kvällssol hade jag igår. Ännu vid 23-tiden var det +22 grader och inga myggor. Härligt! Batterierna laddades, tack till husvärden!
måste jag väl ta tillbaka. Det jag skrev igår, att någon potatiskris inte skulle beröra mig 😀 Å andra sidan, det är sällan och väldigt små portioner av pommes frites som jag äter. Varje gång det kommer pommes frites med en matportion ber jag om att bara få en LITEN portion, och det oaktat blir över hälften kvar.
Men ibland äter jag Locales goda lilla portion med dip. Så gjorde jag igår.
Tidigare på dagen träffade jag Inge-Maj och Bengt på Cafe Favorit tillsammans med syrran och mamma. Då gottade jag mig åt denna kaka, det var nåt med jordgubbar och champagne!
Nämnda café är en av många favoriter här i lilla Lovisa. I trädgården får kunderna flytta möblerna hur de vill och i denna sommarvärme (+29 igår) vill de flesta sitta i skuggan.I dag ska jag träffa en kollega och sova över hos henne. Skärgårdsmiljö ska det bli. Trevligt också hoppas jag. Och kanske jag tar mig ett dopp i havet? Få se!
… vill jag spara i mitt minne. Som igår. Då vi med min syster hämtade bär som hon hade beställt från Reko-ringen. Ni vet, lokala producenter som åker runt i nejden och säljer lokalt odlat.
Min syster hade beställt blåbär och hallon från Jordas trädgård i Lappträsk. Jag tycker det är lite roligt att jag fick försäljaren med på bild i alla fall – hans skugga faller på bilens vägg.Ja, som ni ser på kvinnans klädsel var det en varm kväll i går, kring +22. Vi har värmebölja på kommande, men det känns helt ok eftersom det har blåst en hel del och då nätterna är svalare blir det inte längre olidligt hett inomhus. I alla fall inte hos mig.
De här byggnaderna finns invid torget, mittemot vårt rådhus. Den närmast kameran kallas Forum, sedan finns där en bank i en liten ”glasbur” och längst borta ligger det som förr var Posthuset. Där finns bostäder, en reklambyrå och tandläkarmottagning nuförtiden.
Rådhuset badar i kvällssol.
I dag har jag inget inprickat i kalendern. Skönt! Jag brukar göra undan sådant jobb för tidningen som känns roligt att göra men sätter inte mer än en timme eller en och en halv på det. Att resten av dagen är ett oskrivet blad känns skönt!
Här har en stolpe kommit upp som märke för Silta1 (Bro1) och så finns det en annan stolpe/käpp lite längre till höger som heter Silta2 (Bro2). Det ska inte byggas två broar men jag antar att man har märkt ut var bron ska komma in till Rosenstranden.
Kronobron är en del av projektet Lovisa Bostadsmässa 2023. Arbetena ska påbörjas i höst. Det blir spännande att följa dem och att sedan se hur bron klarar väder och vind.
Då jag har lite fler skyltar på lager nu vågar jag bränna av två från samma område, samtidigt. Alltså, de finns vid Skeppsbrons gästbåtshamn. Där tillbringar jag rätt mycket tid om somrarna.
Och det här räknar jag som riktiga skyltar. För alltid har jag inte haft sådana, det har kunnat vara texter på planscher eller annat, då som jag inte hunnit med eller hittat bidrag som kan kallas regelrätta skyltar. Men alla får vara med, i den här utmaningen finns inga stränga regler som utesluter någon.
P-plats för hundar 🙂 Det ser nästan ut som om där fanns en visare för tid, som på en P-skiva.
Skyltsöndag är en av de trevligaste utmaningarna och den förvaltas av bloggaren BP som har bloggen Konst eller konstigt. Hon och jag och många andra har hållit på med det här i många år. Haka på även du, om du inte redan gjort det 🙂
Det har varit svalt och skönt flera dagar nu, för tillfället blåser det och är +22. Bilden tog jag igår kväll när solen höll på att gå ner. Molnformationerna varierade ständigt.
Känner tacksamhet över att få bo i Finland. Förr kunde jag längta söderut, men just nu gör jag det inte då bränder härjar i Syd- och Mellaneuropa och temperaturerna är förfärliga över +40 🥵
Det får mig att tänka på om följande flyktingströmmar börjar komma till Norden. Blir det för varmt i sydligare delar av Europa kanske många föredrar vårt klimat? Också då vi har mycket snö om vintrarna.
Blåste bubblor åter i går vid favoritstranden. Plötsligt blåste det upp och började regna så att vattnet kom nästan vågrätt i luften. Vi blev dyblöta för den här gången skyddade inte ens trädens kronor oss. Men sedan var det skönt att torka upp i solen 😎I love the eveningsunlight in my hair skrev jag om den här bilden som jag igår lade ut på Facebook.
Det blev lite slutspurt i dag, för imorgon ska jag åter börja jobba. På to-do-listan, bucketlistan för ”semestern” fanns ”Gör i ordning NÖ-arkivet”.
Jag har nämligen ett eget textarkiv då tidningen inte har något sådant. Samtidigt som jag sätter i ordning det minns jag vilka artiklar vi ska göra uppföljningar på. Så jag kom LITE igång med jobbet redan i dag, fyllde på listan med idéer för kommande tidningar.
En vy från en tom Drottninggata en ganska sen sommarkväll i fina Lovisa då jag är på väg hem från Rosenstranden där jag tillbringat ganska många eftermiddagar/kvällar den här sommaren.
Då jag inledde min ”semester” skrev jag en lista på sådant som jag gärna vill göra under mina lediga dagar. I går köpte jag ett stort rör som ser ut som ett svärd. Det var fyllt med en blandning av såpa och vatten. Inuti fanns en långsmal stav med taggar och ett ovalt hål. När vi lyfte staven mot himlen och vinden fick tag i blandningen flög härliga bubblor ut. Carita var åter fyra år gammal och så glad som bara ett barn kan bli ❤Pia tyckte också att det var roligt. En del bubblor blev rejält stora, och andra bildade bubbelfamliljer med fyra, fem bubblor fast i varandra.Det var en fin kväll vid Rosenstranden. Plötsligt började det regna, men vi fick fint skydd under björkarna och snart sken solen igen.